Overzicht financiële ontwikkelingen
Het totale begrotingssaldo na de verwerking van alle mutaties in de zomernota is € 4,634 miljoen voordelig. In onderstaande tabel is het verloop van het saldo opgenomen.
Saldoverloop tot en met zomernota
Bedragen * € 1.000 | Mutatie | Saldo* |
Saldo begroting na eerste wijziging | -2.308 | |
Kaderbrief 2018 | 2.308 | |
Saldo na kaderbrief 2018 | 0 | |
Zomernota | -4.634 | |
Saldo na zomernota | -4.634 | |
* Een negatief bedrag is voordelig |
Specificatie van niet resultaatneutrale mutaties
Voor het opstellen van de zomernota 2017 zijn de gevolgen van de meicirculaire van het provinciefonds verwerkt. Daarnaast zijn de meest recente gegevens over autonome ontwikkelingen zoals indexeringen conform het vigerende beleid geactualiseerd. Ook zijn mee- en tegenvallers geïnventariseerd. Al deze mutaties zijn toegelicht bij het betreffende programma in de zomernota.
De tabel hieronder specificeert de niet-resultaatneutrale mutaties in de zomernota 2017. De toelichting daarop is bij de budgettabel per programma opgenomen.
Programma / OD | Onderwerp | Bedrag in € 1.000 min is voordelig | |
---|---|---|---|
1 | Openbaar Bestuur | ||
1.1.1 | Algemene kosten GS | -113 | |
Juridische kosten | 26 | ||
1.3.1 | Restantbudget SAIL | 100 | |
Website en intranet | 56 | ||
2 | Bereikbaarheid | ||
2.1.1 | Verkeersmanagement | 18 | |
2.1.2 | Energie uit asfalt | 60 | |
Onderhoud abri's | 315 | ||
Steunpunten | -167 | ||
2.1.4 | Nautisch beheer | -475 | |
3 | Water | ||
3.2.2 | Grondwater | 197 | |
4 | Milieu | ||
4.1.2 | Bodemsanering | 200 | |
Omgevingsdiensten | 120 | ||
Energiebesparing | 27 | ||
Dwangsommen | -12 | ||
4.2.1 | PDEN-H | 1.951 | |
5 | Ruimte | ||
5.1.2 | Crailo | -376 | |
Verpachtingen | 400 | ||
Kavelruil en verkopen | -1.810 | ||
5.3.1 | Hoogtij Safe Harbour premie | -129 | |
RON | 371 | ||
5.3.2 | Circulaire economie | 890 | |
5.3.4 | Stivas | 343 | |
6 | Groen | ||
6.2.1 | Versnipperde gebieden en vaartoeslag | -506 | |
Agrarisch natuurbeheer | 847 | ||
Goois Natuurreservaat | 105 | ||
6.3.1 | Programma Naar een Rijke Waddenzee | 150 | |
7 | Cultuur en Welzijn | ||
7.5.3 | Huis van Hilde | 150 | |
8 | Financiën | ||
8.1.1 | Rente | 187 | |
Beheer en onderhoud panden | 150 | ||
Provinciefonds algemene uitkering | -604 | ||
Provinciefonds doeluitkering | 78 | ||
Verkoopopbrengst panden | -2.900 | ||
Voormalig personeel | 59 | ||
Meewind | -471 | ||
Afrekenverschillen | -4.432 | ||
Indexering | 582 | ||
1 | t/m 8 | Overige kleinere mutaties | -21 |
Saldo niet neutrale mutaties | (een negatief bedrag is voordelig) | -4.634 |
Specificatie van mutaties die voortkomen uit de kaderbrief
In de zomernota zijn ook mutaties opgenomen die voortkomen uit de kaderbrief en effect hebben op het begrotingsjaar 2017. In onderstaande tabel is te lezen, op welke operationele doelen deze mutaties betrekking hebben. De mutaties zijn toegelicht bij de operationele doelen. Daarbij is geprobeerd de toelichtingen zelfstandig leesbaar te houden, zonder de hele kaderbrief te herhalen. Voor uw gemak is tevens een verwijzing opgenomen naar de plaats waar het betreffende onderwerp in de kaderbrief te vinden is. De kaderbrief vindt u hier.
Programma/ OD | Verwijzing naar kaderbriefregel | Bedrag in € 1.000 | |
---|---|---|---|
2 | Bereikbaarheid | 1.601 | |
2.1.2 | Regel H, Actualisatie PMO | 1.208 | |
2.1.4 | Regel H, Actualisatie PMO | 393 | |
4 | Milieu | 380 | |
4.2.1 | Regel AC, Circulaire economie | 380 | |
5 | Ruimte | 1.430 | |
5.3.2 | Regel Ad AC, Dekking circulaire economie | 930 | |
5.3.4 | Regel T, Cofinanciering Europa POP 3 | 500 | |
6 | Groen | 500 | |
6.1.1 | Regel Y, Gebiedsakkoord oostelijke vechtplassen | 83 | |
6.2.1 | Regel Q, Zomerplafond schadeclaims | 417 | |
8 | Financiën | -1.603 | |
8.1.1 | Regel Ad AC, Dekking circulaire economie | -1.610 | |
Regel B2, Eindafrekening Zeesluis | -17.000 | ||
Regel C, Actualisatie jaarschijven | 22 | ||
Regel E, Motorrijtuigenbelasting (MRB) | 400 | ||
Regel M, Pensioenpremies | 1.256 | ||
Regel N, Cao | 1.300 | ||
8.1.2 | Regel B1 + eindtotaal, Jaarrekeningresultaat 2016 gedeeltelijk doorschuiven naar 2018 en verder | 13.630 | |
Regel C, Actualisatie jaarschijven | 399 | ||
Eindtotaal | Mutaties kaderbrief | 2.308 |
Instellingsbesluiten nieuwe reserves en kredieten
Instelling nieuwe reserves
Bij de instelling van een nieuwe reserve hoort conform onze financiële verordening een instellingsbesluit. In het instellingsbesluit stellen PS vast, wat het doel, de functie, de looptijd en maximale hoogte is van een reserve en wordt vastgelegd, hoe de besluitvorming over de bestedingen uit de reserve verloopt. PS besluit over het onttrekken en storten in een reserve, tenzij dit in de aangegeven besluitvormingsprocedure in het instellingsbesluit aan GS wordt overgedragen. Voor de functie van een reserve zijn er drie mogelijkheden:
Budgetgerichte reserve
PS besluiten een bepaald bedrag in een reserve te storten en dragen GS op om voor dit geld zo veel mogelijk effect te bereiken, zoals gesteld in het doel van de reserve. Wanneer een geraamd project goedkoper uitvalt of niet doorgaat, blijft het geld in de reserve beschikbaar voor nieuwe projecten. De maximale hoogte van de reserve is het bedrag dat PS ter beschikking stelt. Door nieuwe besluiten van PS kan dit bedrag verhoogd of verlaagd worden.
Doelgerichte reserve
PS stellen een doel vast en besluiten in een reserve precies genoeg te storten, om dat doel te bereiken. Wanneer het vooraf vastgestelde doel is bereikt of een project is afgerond, vallen eventueel overblijvende middelen vrij naar de algemene middelen. Wanneer een project in het geheel niet doorgaat, wordt daarmee het doel niet bereikt en kan daarvoor een nieuw project in de plaats komen. De maximale hoogte van de reserve is gekoppeld aan het bedrag dat het kost om het doel te bereiken.
Egalisatiereserve
PS besluiten jaarlijks een vast bedrag te storten in een reserve voor activiteiten die grote schommelingen in budgetbehoefte hebben, om daarmee een gelijkmatige verdeling van lasten over de jaren te bereiken. De maximale hoogte van de reserve wordt bepaald door het bestedingsplan, dat inzicht geeft in de bestedingen per jaar en de schommelingen daarin.
In de deze zomernota wordt voorgesteld de onderstaande reserves in te stellen.
Reserve Kapitaallasten vaarwegen | |
---|---|
Functie | Budgetgerichte reserve |
Doel | De reserve heeft als doel toekomstige kapitaallasten van investeringen in vaarwegen binnen programma Bereikbaarheid te dekken. |
Programma | Programma 2 Bereikbaarheid. |
Voeding | De investeringsbijdragen uit bestemmingsreserves, die voor het gewijzigd BBV in één keer ten bate van een project werden afgeschreven, worden vanaf 2017 in de reserve Kapitaallasten vaarwegen gestort. |
Looptijd | De Reserve Kapitaallasten vaarwegen wordt in het kader van de nota reserves en voorzieningen geëvalueerd in 2018. |
Maximale hoogte | De maximale hoogte van de reserve wordt bepaald door de door PS vastgestelde stortingen ten behoeve van de dekking van kapitaallasten. |
Reserve Kapitaallasten openbaar vervoer | |
---|---|
Functie | Budgetgerichte reserve |
Doel | De reserve heeft als doel toekomstige kapitaallasten van investeringen in openbaar vervoer binnen programma Bereikbaarheid te dekken. |
Programma | Programma 2 Bereikbaarheid. |
Voeding | De investeringsbijdragen uit bestemmingsreserves, die voor het gewijzigd BBV in één keer ten bate van een project werden afgeschreven, worden vanaf 2017 in de reserve Kapitaallasten openbaar vervoer gestort. |
Looptijd | De Reserve Kapitaallasten Openbaar Vervoer wordt in het kader van de nota reserves en voorzieningen geëvalueerd in 2018. |
Maximale hoogte | De maximale hoogte van de reserve wordt bepaald door de door PS vastgestelde stortingen ten behoeve van de dekking van kapitaallasten. |
Reserve Kapitaallasten groen | |
---|---|
Functie | Budgetgerichte reserve |
Doel | De reserve heeft als doel toekomstige kapitaallasten van investeringen in Groen binnen programma Groen te dekken. |
Programma | Programma 6 Groen. |
Voeding | De investeringsbijdragen uit bestemmingsreserves, die voor het gewijzigd BBV in één keer ten bate van een project werden afgeschreven, worden vanaf 2017 in de reserve Kapitaallasten groen gestort. |
Looptijd | De Reserve Kapitaallasten Groen wordt in het kader van de nota reserves en voorzieningen geëvalueerd in 2018. |
Maximale hoogte | De maximale hoogte van de reserve wordt bepaald door de door PS vastgestelde stortingen ten behoeve van de dekking van kapitaallasten. |
Reserve Bodemsanering | |
---|---|
Functie | Budgetgerichte reserve |
Doel | De reserve heeft als doel toekomstige bodemsaneringskosten te dekken op basis van afspraken opgenomen in het landelijke bodemconvenant 2016-2020. Dit convenant beschrijft de bodemdoelen die de provincie Noord-Holland zal realiseren en de Decentralisatie Uitkering Bodem (DUB) die het Rijk hiervoor beschikbaar stelt. |
Programma | Programma 4 Milieu. |
Voeding | Op basis van de afspraken opgenomen in het vorige landelijke bodemconvenant 2011-2015 en het huidige bodemconvenant 2016 – 2020 ontvangt de provincie jaarlijks een Rijksbijdrage. In de voorziening Bodemsanering was hiervan nog een bedrag van € 14,065 miljoen beschikbaar. Om administratief technische reden wordt deze voorziening nu omgezet in een reserve. Het doel van de reserve blijft gelijk aan het doel van de voormalige voorziening. Het bedrag in de reserve is bestemd voor afronding van vóór 2015 gestarte projecten en voor de realisatie van de convenantdoelen 2016-2020:
In het najaar van 2016 is op basis van een evaluatie van de uitvoeringsregeling bodemsanering besloten dat de provincie bodemprojecten van derden zal subsidiëren. In 2017 zal hiervoor een subsidieregeling vastgesteld worden. Deze subsidies worden ook gedekt uit deze reserve. |
Looptijd | De Reserve bodemsanering wordt met de uitvoering van de nota reserves en voorzieningen geëvalueerd in 2018. De looptijd is gelet op het BBV onbepaald. |
Maximale hoogte | De maximale hoogte van de reserve wordt bepaald door de door PS vastgestelde stortingen ten behoeve van de dekking van de doelen van de reserve. |
Instelling nieuwe kredieten
In 2016 is het BBV gewijzigd. Een van de wijzigingen is het met ingang van 2017 verplicht activeren van investeringen in activa met een maatschappelijk nut en over de verwachte gebruiksduur afschrijven ervan. Daarom is het vanaf 2017 niet langer toegestaan om bijdragen aan een investering ten laste van een reserve in één keer af te schrijven. In dit kader zijn van onderstaande projecten de begrote investeringsbijdragen aan de reserves onttrokken en gestort in de reserve kapitaallasten Groen. Vanuit deze reserve worden de uitgaven in een periode van 25 jaar afgeschreven (zijnde 1/25 jaarlijks). Als na afronding van de investering blijkt dat de investeringsbijdrage vanuit de oorspronkelijke reserve lager uitvalt, zal het verschil (tussen de overgehevelde en werkelijke bestede bijdrage) worden teruggestort.
Provinciale Staten hebben eerder besloten tot uitvoering van onderstaande projecten. Omdat deze door bovengenoemde wijziging in het BBV als investeringsprojecten verantwoord moeten worden, moet voor ieder project een apart kredietbesluit aan u worden voorgelegd. Het betreft hier een omzetting van de administratieve verwerking zonder beleidsmatige of budgettaire consequenties.
Binnendoorvaartverbinding Naardertrekvaart-Gooimeer € 9.757.156.
De hiervoor bestemde middelen uit Reserve Groene Uitweg zijn in de Reserve Kapitaallasten groen gestort om vanaf 2018 de kapitaallasten te dekken.
Natuurbrug Zeepoort € 1.000.000.
De hiervoor bestemde middelen uit de Reserve Groen zijn in de Reserve Kapitaallasten groen gestort om vanaf 2018 de kapitaallasten te dekken.
Verbinden en Ontsnipperen (Faunapassages N526 en Franse Kampweg) € 321.000.
De hiervoor bestemde middelen uit Reserve TWIN-H zijn in de Reserve Kapitaallasten groen gestort om vanaf 2018 de kapitaallasten te dekken.
Ecoduct Zeeweg € 2.696.169 (dekking uit reserve TWIN-H).
De hiervoor bestemde middelen uit Reserve TWIN-H zijn in de Reserve Kapitaallasten groen gestort om vanaf 2018 de kapitaallasten te dekken.